søndag 31. juli 2016

Kjelstraumen - Drange

Når vi våknet i Kjelstraumen hadde vinden snudd - og blåste oss godt inn i mot brygga. På grunn av tett med båter både forran og bak og at det generelt var trangt, så var det litt skummelt å bruke spring for å komme oss ut. Vi tok derfor en rolig morgen, Zelante fikk ekstra lang tur og vi koste oss. Etter ei stund roet vinden seg og vi gjorde oss klare til å gå. Akkurat når vi var klare, la båten forran oss fra kai også og vi fikk mye bedre plass til å manøvrere og komme oss ut.

Det var stille og rolig i Straumene, sola kikket av og til frem - utrolig deilig! Vi hadde bestemt oss for å reise hjem og jeg brukte tida i Straumane til å pakke sammen tingene våre slik at alt var klart til vi kom til kai.

På Litlebergen hadde vi et lite stopp for bunkring og Zelante lufting. Der har de fått port med kodelås ned til brygga, den stod åpen og Zelante og jeg tok sjansen på å gå en tur. Det gikk fint, vi kom oss inn igjen men det spørs om vi kan stole på Litlebergen som hundelufteplass fremover.... På tross av lufteturen underveis, syntes Zelante at det var en lang tur hjem....
Når vi kom til Byfjorden var det flott vind, egentlig perfekt til å krysse oss nedover. Men, nå hadde jeg pakket sammen alt vi skulle ha med hjem og båten var ikke klargjort for krenging. Derfor ble det til at vi fortsatte for motor.
Dagens høydepunkt kom i Vatlestraumen, der traff vi på flokken med Grindhvaler som har kost seg i området noen dager. Utrolig kjekt og koselig å få se de på så nært hold. Skulle bare ønske det ikke var fullt så mange andre båter der.....

Vi kom frem til Drange utpå kvelden og må bare innse at ferien er over for denne gang. Dette var den tiende seilferien vi har hatt på rad.... Vi begynner å bli godt kjent langs vestlandskysten!

Totalt har vi seilt 530 nm denne ferien.