fredag 1. juli 2016

Drange - Strusshamn

Så er endelig turen startet. Fra å grueglede meg, har jeg i dag bare gledet meg! Båten ble pakket og klargjort i gårkveld. Etter jobb i dag, var det bare en rask luftetur med Zelante, så bar det avgårde for oss to.
Når vi la fra kai på Drange - tenkte jeg (dum som jeg er) at dette er jo ikke etter værmeldingene.... Hvor lenge varte det tror dere? Vel gått fra kai så begynte det å regne.... Etter enda ei lita stund så begynte det å blåse....
Men, kom det fra sør som lovd? Neida, det kom fra øst.... Vi gikk mot Hjellestad for å plukke opp mannskapet og over Fanafjorden fikk vi 22 knop fra øst... Må innrømme at da grudde jeg meg for å legge til kai på Hjellestad. Gleden var derfor stor når jeg kom inn osen og så at det var vindstille på Hjellestad. Men, som kjent så var ikke Adam så lenge i Paradis. Lenge før jeg kom til kai blåste det opp og det var gode kast - fra øst (fra kaien)....  Det måtte faktisk tre forsøk før vi klarte å få båten fast. Zelante såg at mannskapet stod klart på kaien og ho ble (bokstaveligtalt) jublende glad (tror hele Askøy hørte det....) Jaja, slik gikk nå det..... Mannskapet (Unni) kom ombord til Zelante sin store glede. Med fralandsvind kom vi oss uproblematisk fra kai og turen videre kunne fortsette. Heldigvis hadde vinden tatt seg tid til å lese værmeldingen før vi gikk videre og østavinden gikk raskt over til å komme fra sør....
Siden det var sent før vi la avgårde, hadde vi på forhånd bestemt oss for at Strusshamn var langt nok for i kveld. Med det været som var, hadde vi forventet at Strusshamn skulle være tomt for folk og båter. Men, den gang ei. Det var ganske så fullt. Men, heldige som vi var så var en av motorbåtene som hadde okkupert store deler av kaien så snille at de flyttet seg og vi fikk lagt trygt og godt til kai. (Litt stress ble det likevel for alle fendrene og tauene måtte bytte siden....)

Nå har vi kost oss med reker, hvitvin og jordbær og alt er bare helt fantastisk. Skipperen er stolt over å ha klart seg bra så langt. I dag har det vært tillegging i både mer fralandsvind og vind mot land enn det jeg har gjort før - begge deler gikk veldig bra, selv om det måtte noen forsøk til.....

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar