mandag 6. juni 2016

Ny helgetur og litt småjobbing ombord

Fredag 03.06.16 var vi klare for ny helgetur i strålende solskinn. Kvelden før hadde vi brukt til å fikse på litt småting som skulle byttes. Redningsstigen har en eller annen gang blitt knust - den måtte vi ha inn ny og i den forbindelse klarte jeg å brekke et ribbein.... (Alle ler når jeg forteller hvordan det skjedde, så det gjør jeg ikke her...). Vi fikk også byttet cockpitdusj og Ivar fikk montert opp nye instrumenter. Nå begynner ting å komme på plass!
Pga det brukne ribbeinet var det helt klart jeg som var skipper denne helgen. Å stå til rors er veldig mye bedre enn å styre med tau og fendre, det er helt sikkert. Vi det ble motorseiling til Vedholmen for første overnatting. Det var lite vind, så om vi skulle frem hadde vi ikke noe alternativ. Vi fikk lagt til ved ei nesten full flytebrygge og om jeg kan si det selv så var landingen en av de beste jeg har gjort.
Vedholmen er et gammelt koselig handelssted i Os kommune, veldig idyllisk og fin plass. Eneste som ødelegger gleden litt er at det er mye farting til og fra med småbåter. Om det hadde vært med bil hadde en nok kalt det "råning". Men, men - en kveld så flott som en vanligvis bare drømmer om på vestlandet - da bryr en seg lite om rånere i båt!

Middagen bestod i medbragt Sushi som vi koste oss med i Cockpit. Zelante var litt fornærmet på grunn av manglende middagsrester på en fredag....
Etter en tur i koselige omgivelser lørdag morgen, la vi avgårde mot Årbakka. Planen var å legge seg til der. Turen var fin, lite vind men vi klarte å komme opp i en snittfart på fire knop. Gjennom Loksundet var det vindstille så der gikk vi for motor. Når vi kom frem til Årbakka lå det allerede en del båter der. Vi vet fra før at det er ganske grunt der inne, egentlig bare en plass det er dypt nok til oss. Med vinden rett inn i havna, mye båter, grunt vann og mitt brukne ribbein så valgte vi heller å gå videre til Uskedalen. Det var egentlig hell i uhell. Over Hardangerfjorden fikk vi flott seilvind og med undertegnede til rors og mannen som seiltrimmer hadde vi en snittfart på i overkant av 8,5 knop på kryss.

I Uskeldalen var eneste ledige plass som passet vår båt, på utsida av flytebrygga. Igjen hadde jeg ei skikkelig god tillegging - det på tross av vind som motarbeidet meg og en liten gummibåt som egentlig lå veldig i veien.
Det var litt urolig på utsiden av bryggen i Uskedalen pga vind og båter som fartet rundt, men ikke verre enn det gikk fint. Mannen fikk montert akkumulatortank etter ankomst og nå er det virkelig bare en fryd å bruke vann ombord. Angrer på at jeg ikke tok video av før og etter. I tillegg fikk vi isolert deler av rørene fra varmeapparatet.
Om kvelden var det grilling på Magmaen, denne gangen fikk alle tre sine favoritter. Mannen fikk flintsteik, Zelante fikk biff og jeg fikk Spareribs - alle ble gode og mette og fornøyde!
På søndagen var det på tide å sette bauen mot nord og hjemover. Dagen startet vindstille og med strålende sol, når vi kom ut av Loksundet økte vinden på og vi kunne krysse oss hjemover. Vi fant ut at vi skulle utnytte dagen og lagde middag ombord som vi koste oss med på Lysefjorden før vi la til i hjemmehavnen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar