onsdag 1. mai 2013

Overtakelsen


Tirsdag morgen ble vi vekket av en telefon med gode nyheter. Det var vår båt som  stod for tur for å bli rigget. Det skulle også komme en Volvo Penta mann for gjennomgang av motoren og når han kom måtte vi være klare. Fem minutter ringer telefonen igjen, Volvo Penta mannen kom om 20 minutter… Så var det bare å hive seg rundt og komme seg ned i havna. To timer senere kom Volvo Penta mannen….. ”Ordnung musst sein” tror jeg ikke helt gjelder i seilmilijøet…. Tida gikk og båten vår ventet fortsatt på rigg… Til slutt gikk jeg og spurte og da viste det seg at det manglet en del av furlexen på forstaget. 
Vi fikk ringt Raymond på Fjordsailing og delen kom raskt på plass. I firetida kom masta på båten. 


Vi hadde enda ikke rukket å spise noe den dagen, så nå fant vi ut at vi kunne ta oss en velfortjent lunch. Vel tilbake fra ”lunchen” var båten vår flyttet flyttet fra område der de rigget, men…. Det var ingen seil, lazybag eller sprayhood på den… 
Så var det bort igjen for å spørre riggerne hvorfor ikke seila var på plass. Da kunne de fortelle at denne båten var bestilt uten seil!! What! Gjett om det var mange tanker som suste i hodet da….. Heldigvis hadde vi tatt med kontrakta og jo da – det var bestilt seil til båten. Problemet vår nå var at de var gått hjem fra lageret på verftet og morgendagen er 1 Mai – som er like mye fridag i Tyskland som i Norge. Langt om lenge dukket det opp noen som fikk hentet ut seil til oss, dere kan tro vi var lettet! Klokka var imidlertid blitt mange og riggefolkene var gått hjem. Vi bestemte oss for å få tatt overtakelsen av båten, klokka ti var den ferdig. Da var det på tide å spise middag – men det var ikke så lett… Kjøkkenene stengte klokka ti. Til slutt prøvde vi den samme greske som vi var på dagen før, og her fikk vi igjen nydelig mat!
Etter middag pakket vi ut av bilen og fikk alt på plass i båten med tanke p tidlig avreise dagen etter. Det meste var klart når vi gikk og la oss klokka halv to. Planen var da å få på seilene også sette av gårde på første mulige broåpning.
Grunnen til at både båten vår og de fleste andre båtene var så mye forsinket var at elva har vært frosset. Når de startet på jobb etter Påske, hadde riggerne et etterslep på over 30 båter. Det er visst nærmere 100 år siden elva har vært så frosset så lenge – kipt at det skulle skje akkurat i år! Og typsik oss å treffe på det. Når vi kom til Camaret sur Mer med Jeanneauen – så var det mange tiår siden det hadde blåst så mye som den dagen vi kom…. Jaja, satser på at vi tar turens uflaks ut før vi starter å reise hjem! Og skulle ikke båten bli klar - så har vi funnet en mosegrodd sykkel som kan trenge litt hjelp...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar